Du har foretaget de nødvendige analyser af din virksomhed, markedet, og dine konkurrenter. Du kender din målgruppe, og du har det helt rigtige produkt eller service/koncept. Nu er det tid til at få en lækker webshop, eller måske har du allerede en, som skal optimeres for at blive mere konkurrencedygtig. Men hvor skal du starte, hvorfor er det overhovedet så vigtigt, og hvordan kommer du i mål?
Din webshop er dit vigtigste konkurrenceparameter
Søgemaskine-data viser, ifølge Techweez, at 55% af alle besøgende bruger mindre end 15 sekunder på et website. Hvis besøgende derfor skal blive på din webshop, skal du altså levere en så god, og strømlinet løsning, som muligt.
Statista forudsagde at der i 2021, ville være 2,14 milliarder digitale forbrugere over 14 år, på verdensplan. De tal er stigende, og det er ingen overraskelse, at rigtig mange mennesker køber varer og services online.
Købsprocessen er ofte en del af en længere digital kunderejse. Forbrugerne møder eksempelvis dit brand på de sociale medier, ved websøgning, via mobile apps, og forhåbentlig på dit website.
Din webshop er et af de mest væsentlige berøringspunkter i den digitale kunderejse, og derfor dit måske vigtigste konkurrenceparameter. Det er din butik, din kassedisk, dine services, og det er her, du kan gøre en afgørende forskel for, om besøgende bliver til kunder, og om kunderne får lyst til at besøge dig igen.
Tip #1: Skab værdi med brugeroplevelsen
Når det kommer til webshops, er konkurrencen hård. Det er derfor vigtigt, at du først og fremmest kender din forretningsværdi og dine USP’er (unique selling proposition)! Altså dét, der gør din forretning unik, og adskiller den fra dine konkurrenter.
Når du har identificeret dette, er det et godt udgangspunkt at starte med at designe en god brugeroplevelse.
Forbrugere i dag har høje krav og forventninger til kvaliteten af deres oplevelse, når de besøger en webshop. En nyere global undersøgelse af Salesforce, baseret på 15.600 online konsumenter, viser at hele 80% af forbrugerne mener, at den samlede oplevelse, en virksomhed formår at skabe, er lige så vigtig som selve de produkter og services, som virksomheden sælger.
Brugeroplevelsen er en helhedsproces, der vedrører alt fra din forside til interaktionen med resten af webshoppen, og der er mange aspekter at tage højde for.
5 af de vigtigste elementer, der skal være opfyldt for at skabe en god brugeroplevelse og konkurrencedygtig webshop
Godt visuelt design
Hvis en webshop skal fange forbrugernes interesse, skal den først og fremmest have et lækkert visuelt layout, der skaber tillid, tryghed og købelyst. Designet skal matche din virksomhed og forbrugernes eventuelle forventninger om dit brand.
Et godt tip er, at foretage brugerundersøgelser, der gør dig klogere på, hvad dine kunder rent faktisk ønsker og har brug for.
Nem navigation og brugerflow
Gør det nemt og overskueligt at navigere rundt på din webshop. NNgroup beskriver hvordan de fleste mennesker scanner hjemmesider i et F-formet mønster; fra top til bund, og fra venstre mod højre.
Placer eksempelvis din dropdown menu, øverst i højre hjørne, hvor de fleste mennesker forventer at finde den.
Høj load-hastighed
En undersøgelse foretaget af et digitalt marketing bureau Akamai, viser at 53% af forbrugere vil forlade et website, der er mere end tre sekunder om at loade. Du vil altså potentielt miste over halvdelen af dine kunder, hvis din webshop er for langsom.
Derudover har load-hastigheden på en hjemmeside indflydelse på købsbeslutningen hos hele 70% af online shoppere. Dette understreger vigtigheden af at have en hurtig webshop.
Responsivt website (tablet- og mobilvenlig)
Ifølge TechJury blev 72,9% af alle e-commerce salg i USA i 2021, foretaget fra en mobil enhed. 21,51% af alle forbrugere globalt set, bruger deres smartphones til at opdage nye brands og produkter.
Det er altså en no-brainer, at din webshop skal være, ikke bare tablet- og mobil kompatibel, men den skal stå snorlige!
Skab tryghed og sikkerhed
Kun 48% af forbrugerne, siger ifølge Salesforce, at de generelt stoler på virksomheder. Du kan skabe tryghed ved f.eks. at garantere databeskyttelse og anvende velkendte betalingssystemer som MobilePay og Klarna.
Tip #2: Vælg det rigtige websystem
Det kan være en jungle at beslutte, hvilket websystem du skal benytte, som din virksomheds online butiksfacade. Mulighederne er mange og de fleste af systemerne kan mere eller mindre det samme. Kun fantasien sætter grænser for, hvad der er muligt at udvikle! Der hvor systemerne adskiller sig fra hinanden er i detaljerne, hvilket i sidste ende er afgørende for brugervenligheden på sitet.
Når du skal vælge hvilket websystem, du skal gå med, er det særlig relevant at se på faktorer som pris, funktioner, brugervenlighed og kundesupport.
Her får du vores bud på 3 gode websystemer
Fordele: Magento er god til større og mere avancerede webshop-løsninger. I Magento har du mulighed for at udvikle og skræddersy din webshop lige som du ønsker.
Ulemper: Det kræver stærke tekniske færdigheder at arbejde og bygge i Magento.
Fordele: Shopify er et nemt system at arbejde i, uanset hvilket teknisk niveau, du befinder dig i. Derfor er Shopify et populært valg blandt mindre og nyetablerede webshops.
Ulemper: I Shopify findes kun et afgrænset antal af moduler til opbygningen af din webshop. Det afgrænser dine design-muligheder, hvis du ønsker en helt specifik struktur og visuelt udtryk.
Fordele: WordPress har via WooCommerce bygget en e-commerce løsning, som ligger mellem Magento og Shopify i avancerethed. WordPress er nemmere at arbejde i end Magento, og giver flere kreative muligheder end Shopify.
Ulemper: Brugervenligheden er sekundær, da WooCommerce ikke er bygget til at være en shop, på samme måde som f.eks. Shopify.
Tip #3: De tekniske foranstaltninger skal være i orden
Først er det vigtigt at blive afklaret med, om dit tekniske setup kan klare den mængde trafik, du har, eller forventer at få.
Størrelsen på dit produktkatalog er en afgørende faktor for, hvor omfattende dit tekniske setup skal være. Uanset størrelse, er det en god idé, at automatisere så mange processer som muligt, og samle dine data på ét sted.
Hvordan automatiserer du dine processer og samler dine data på en nem måde?
Dine produktdata, faktureringsdata, mv. opbevares typisk i et ERP-system (økonomistyringssystem) eller et PIM-system (product information management-system). Disse systemer bør kobles sammen med din webshop, så data nemt kan afkodes. Når en kunde f.eks. handler på webshoppen, sendes informationen retur til ERP-systemet, hvorpå lagerbeholdning, fakturaer osv., automatisk bliver opdateret og afsendt.
De fleste virksomheder har tilknyttet mange forskellige systemer, som eksempelvis økonomisystemer, lagerstyring, fragtberegning osv. Jo større din virksomhed er, jo større behov for flere systemer vil du have. Det er derfor rigtig vigtigt at have en god IT-arkitektur hvor dine systemer er dynamisk forbundet, så de alle taler sammen med din webshop.
Du bør altså integrere dine systemer smart, med en teknisk integrationsplatform, frem for at integrere systemerne enkeltvis, hvilket er rodet og upraktisk. En sådan platform er både billigere, mere sikker og sparer dig for en masse tid i hverdagen. Samtidig vil det også gøre det nemmere, hvis du senere f.eks. vil skifte webshop eller CRM-system.
Tip #4: Gør din webshop nem at finde
Når din webshop er klar, skal dine kunder finde frem til din webshop. Det kræver først og fremmest, at du har et godt domænenavn, som matcher virksomhedens navn, eller beskriver din forretning.
Du kan med fordel have flere domæner som knytter sig til webshoppen, jo flere domæner du har, jo nemmere kan du styre trafikken. Det vil indebære inkorporation af teknisk søgemaskineoptimering (SEO) ud fra bedste praksis, og desuden en god content marketing strategi, som gerne indeholder kampagner med betalt annoncering.
Tip #5: Saml et godt team
For at få succes med din webshop, er det en vigtig faktor at du har det rigtige team. Har I de nødvendige ressourcer og udviklingskompetencer der skal til for at varetage driften, mængden af kundehenvendelser og den løbende vedligeholdelse af din webshop?
Hvis du f.eks. har en mindre etableret webshop, eller dit team ganske enkelt ikke er rustet til at klare de tekniske opgaver in-house, kan det være en god prioritering, at outsource en større eller mindre del af arbejdet, til et webbureau med professionelle udviklere.
Det er desuden essentielt at være afklaret med hvad det er du gerne vil opnå. Forbes beskriver vigtigheden i at identificere specifikke KPI’er, altså målbare nøgletal, så du kan optimere din forretning og gøre det nemmere at holde fokus. Det vil samtidig gøre det nemmere for dig at spore dig ind på, hvilke ressourcer du har behov for i dit team.
Dine 3 vigtigste take-aways!
Prioriter at skabe en all-around god brugeroplevelse, så dine kunder vælger dig og din webshop frem for dine konkurrenter.
Hav et professionelt setup! Det er ikke nok at din webshop ser professionel og indbydende ud, din backend skal også være i orden. Sørg for at teknikken spiller.
Vælg et team, der kan varetage driften af de tekniske opgaver, som netop din virksomhed har brug for. Overvej om du har brug for at få frigivet tid, eller lette arbejdsbyrden, ved evt. at søge professionel teknisk hjælp.