Fra forældede papirkataloger til en altid opdateret webshop. GA-Import har banet vejen for vækst med en gennemtænkt integration af virksomhedens systemer.
Legetøjsgrossisten GA-Import A/S har sat strøm til forretningen. Det trykte varekatalog med puslespil og softguns er arkiveret og erstattet med en B2B-webshop og en app til sælgerne, der bruger appen til hurtigt at vise varer og lave bestillinger, når de er på kundebesøg.
”Vi begyndte at mærke en efterspørgsel på selvbetjening fra kunderne, og samtidig ønskede jeg, at vores sælgere brugte tiden med kunderne bedre – i stedet for at bruge tid på at notere standardbestillinger ned, skulle de tale strategi og fremtid”, fortæller Henrik Pedersen, der er adm. direktør i GA-Import.
En leverandør til det hele
Den nye virkelighed skulle dog skabes fra bunden, og Henrik Pedersen ønskede en leverandør, der kunne stå for både webshop, ERP og design. En hjørnesten i projektet var nemlig integrationen af virksomhedens it-systemer.
”Det er nemt at finde nogle, der er dygtige til Umbraco eller Dynamics NAV eller design. Men der er ikke mange, der kan det hele. Vi havde et par bureauer inde og valgte Twentyfour (Tidl. HTML24), fordi de virkede dybt kompetente og kunne forklare sig på almindeligt dansk. Det er efterhånden blevet en folkesport for bureauer at tale ned til kunder med smarte amerikanske vendinger, men det gjorde Twentyfour ikke”, fortæller Henrik Pedersen, som fremhæver Twentyfours forretningsforståelse.
”Under hele udviklingsprocessen var de gode til at få spurgt ind til, hvad vi egentlig ville, og de opdagede vigtige problemstillinger, vi ikke selv var opmærksomme på”, siger han.
Direkte dialog med koderne
Ifølge Henrik Pedersen var det processen om at få det i luftwn præget af direkte dialog og løbende forventningsafstemning.
”Det var en kæmpe fordel for os, at vi kun behøvede at forholde os til én leverandør, og at dialogen samtidig var så direkte. Vi havde direkte kontakt med koderne, så kommunikationen ikke blev filtreret gennem flere lag projektledere”, siger Henrik Pedersen.
Resultat
”Webshoppen og integrationen af vores systemer har givet os den frihed i hverdagen, som vi havde ønsket. Vi kan bruge tiden med kunden mere værdifuldt, fordi vi har skåret nogle trivielle processer væk,” siger Henrik Pedersen, direktør i GA-Import.
GA-Imports webshop er lavet i Umbraco og er integreret med virksomhedens ERP, Microsoft Dynamics NAV. Samtidig har Twentyfour udviklet en iPad-app til sælgerne, som også er integreret med webshop og ERP, så sælgerne kan gennemføre bestillinger på stedet.
Dobbelt så hurtig ROI som forventet
”Vores mål var en ROI på tre år, men allerede efter 18 måneder havde løsningen betalt sig hjem. Vi har kunnet skære hele vores gamle, trykte katalog væk, ligesom vi ikke behøver lave salgsmapper til sælgerne, fordi de har det hele opdateret i appen. Vi bruger heller ikke længere tid på at sende tekster og billeder til kunder med webshops, for nu kan de selv logge ind og hente det, de skal bruge”, forklarer Henrik Pedersen.