F&H har erstattet et dyrt og kronisk forældet papirkatalog med en brugervenlig app til iPad. Det optimerer ressourcerne både for virksomheden selv og for kunderne.
Skal man have produkter fra Södahl, Nuance eller Rosti Mepal i sin isenkramsbutik, er det F&H, man skal gå til. Som Skandinaviens førende brandhouse har de 30 topbrands og godt 8.000 varenumre på hylderne, og igennem mange år har det trykte katalog fra F&H nærmest haft ikonisk status blandt kunderne – i en sådan grad at det gik under navnet ”biblen”.
Alligevel valgte F&H at tage livet af kataloget og digitalisere det fuldstændigt.
”Det var dyrt at trykke og tog alt i alt 4 måneder at lave. Så inden vi fik det sendt ud, var en del af varerne allerede udsolgt eller udgået. Det gav os heller ikke mulighed for at præsentere de nyheder, der kom til i løbet af året, for vores kunder” fortæller Anders Vendelbo Christensen, webmaster hos F&H of Scandinavia.
I samarbejde med Twentyfour (Tidl. HTML24) udviklede de derfor en digitaliseret udgave i form af en varekatalog-app til iPad, som skulle gøre det muligt for kunderne lynhurtigt at finde produkter, se deres lagerstatus og bestille dem direkte i appen.
Komplekse data kræver forretningsforståelse
På grund af et specialtilpasset design og et komplekst datasetup har opgaven været en stor udfordring rent teknisk – appen rummer blandt andet rettighedsstyring, så hver butik kun har adgang til et bestemt udvalg af varer.
Kompleksiteten forudsætter en stor forretningsforståelse, og den har Twentyfour haft, vurderer Anders Vendelbo Christensen.
”De forstod vores problemstilling og har løbende været gode til at sætte sig ind i vores behov, når der var noget, vi havde behov for at få ændret” siger han.
Morten Gunner Hansen er salgskonsulent og har været ansvarlig for den del af projektet, som handler om at udveksle data mellem app og økonomisystem. Han fremhæver især den direkte kontakt til Twentyfours udvikler.
”Jeg har haft direkte dialog med ham, der har haft fingrene på tastaturet, og det har været en fordel, fordi vores data er så kompleks. Det har gjort det nemmere at få forklaret, hvordan vi helt præcist har behov for at modtage filerne.”
Resultat
F&H er de første i branchen, som har digitaliseret deres processer på denne måde, og det er med til at understøtte koncernens mål om at være et ”leading brandhouse” på alle parametre.
”Vi vil være førende, og det gælder ikke bare vores produkter men også de systemer og services, vi stiller til rådighed – blandt andet vores digitale varekatalog. Det har været en lang proces, men vi har fået det produkt, vi gerne ville have” siger Anders Vendelbo Christensen.
Ifølge Morten Gunner Hansen har det været en stor udfordring at omsætte det komplekse datasetup til en brugervenlig oplevelse på skærmen.
”Men det har Twentyfour formået at løse til ug, så vi både har fået de funktioner, vi skulle bruge, og den brugervenlighed, der er afgørende for, at kunderne tager appen til sig” siger Morten Gunner Hansen.