Har du nogensinde spekuleret over, hvorfor det er vigtigt at have styr på vedligeholdelsen af dine nuværende IT-systemer og løsninger? I så fald er du kommet til det rette sted. I dette blogpost vil vi opridse vigtigheden af at have styr på drift og vedligeholdelse af systemer og websites samt de (store) udfordringer det giver, hvis du ikke har.
Er det sommetider en udfordring for dig og din virksomhed at holde jer opdaterede på de nyeste teknologiske systemer inden for IT?
Den teknologiske verden ændrer sig med hastige skridt. De nye teknologiske versioner inden for diverse IT systemer indeholder forbedringer, og husker man ikke at holde sig ajour med disse, kan man ende i en situation, hvor man ikke ved, hvordan systemerne helt skal bruges længere. Det er altafgørende at holde sig opdateret og være forberedt, hvis man vil opnå en konkurrencemæssig fordel på markedet.
Der findes utallige IT-systemer i både offentlige og private virksomheder, og det kan være et stort og uoverskueligt område at vedligeholde disse. Mange firmaer opdaterer kontinuerligt og forbedrer deres eksisterende IT-systemer løbende. Andre firmaer udvikler endda nye systemer, som er endnu bedre end deres nuværende. Drift og vedligeholdelse af systemer og websites er med til at forlænge levetiden af dine interne processer.
Mange af vores kunder vælger at bruge en god portion penge på et godt IT system eller website. Dog glemmer flere desværre ofte vigtigheden af drift og vedligeholdelse, når først sitet er færdigudviklet. Det forhøjer risikoen for, at deres website potentielt kan blive hacket eller fuldstændig lukke ned.
Hvorfor er det nu lige, at det er vigtigt med vedligeholdelse af systemer og websites?
Vigtigheden af vedligeholdelse kan opridses i følgende punkter:
- Det er vigtigt, at dit website er opdateret på de seneste teknologiske opdateringer for at kunne følge med udviklingen inden for IT.
- Det er vigtigt i forhold til at opretholde løsningens hastighed.
- Det fjerner risiko, som ikke-opdaterede løsninger har. Typisk vil løsninger, som ikke opdateres, ofte bryde sammen end ellers. Derudover vil de have uventede driftsstop, fejl og generelt være langsomme.
- En vedligeholdelsesaftale i Twentyfour sikrer, at vi bliver en IT-samarbejdspartner, der gør, at alle forretningskritiske og ikke-kritiske behov er opfyldt.
Hvad er fordelene ved at have en vedligeholdelsesaftale?
Hos Twentyfour mener vi, at optimering og vedligeholdelse af systemer og websites er vigtige for at nå et godt virksomhedsresultat.
Andrius Bendikas, vores Head of Account Management, beskriver i nedenstående afsnit, hvad fordelene ved en vedligeholdelsesaftale er, samt hvad det helt præcist går ud på.
Hvad vil det sige at vedligeholde sine systemer og sit website?
Vedligeholdelse at et system (websted, webshop, integration, anden software) betyder, at systemet er up-to-date, når det kommer til versioner (afhængigheder) af eventuelle biblioteker, plugins, systemkerne (f.eks. WordPress CMS-kerne) og andre teknologi relaterede tjenester, der bruges i systemet. Desuden skal man hoste på det rigtige sted, være up-to-date ift. sikkerheds- og overvågningsstandarderne, systemet skal være veldokumenteret og være godt understøttet af et team, som administrerer systemerne (typisk DevOps).
Hvilke elementer er vigtige at opretholde for at sikre en god vedligeholdelse af sine systemer?
Der er selvfølgelig mange faktorer, der spiller ind, når man skal sørge for vedligeholdelse. Men der er dog alligevel 5 elementer, der er vigtigere end andre, når man skal sikre opretholdelse og vedligeholdelse af ens systemer. Vi kommer ind på dem her:
1. Systemet skal være up-to-date
Hvis man ikke har systemet opdateret, vil det typisk føre til uventede sammenbrud, som vil tage længere tid og koste flere penge at reparere på grund af systemets alder, end hvis (et ellers “gammelt”) system var opdateret. Og et website med sammenbrud betyder i sidste ende også tabt salg.
Desuden vil det give et dårligt indtryk af virksomheden for de kunder eller andre besøgende, der bruger systemet, hvis det ikke fungerer. Mange store sammenbrud kan heldigvis undgås med korrekte opdateringer af systemet, webstedet, webshoppen, integration(erne) og anden software.
2. Det er vigtigt at hoste på det rigtige sted
Dette er yderst kritisk, da problemerne nogle gange er systemrelaterede (se forrige afsnit) eller serverrelaterede. Når der er serverproblemer, er det vigtigt at vide, hvor systemet er hostet, så problemet kan findes og indsnævres. Hvis hosting foretages hos en billig udbyder uden supportteam (eller et langsomt supportteam), kan det være nødvendigt at flytte en løsning til en ny server. Dette er både en langvarig og dyr proces.
Den tid det tager at finde og løse problemet kan være ekstremt svær at forudsige. Hvis hosting foregår et sted, der ikke tillader meget tilpasning, når det kommer til serveren, er problemet muligvis ikke til at løse.
Alt det ovenstående kan skabe en lang proces ift. at rette eventuelle fejl/nedbrud, høje omkostninger og mange utilfredse brugere.
3. Man skal være opdateret inden for de seneste sikkerheds- og overvågningsstandarder
Mange systemer har sikkerhedshuller, der konstant udnyttes. Det vil sige, at usikre adgangskoder gør systemerne let hackbare. Hvis login til admin panelet er nemt, kan dette udnyttes brutalt til at hacke systemet. Det er f.eks. ikke en god ide, hvis et login slutter i retning af www.yourdomain.com/admin.
Desuden kan manglende overvågning gøre det umuligt at forhindre de problemer, der ellers kunne undgås og vil ligeledes medføre mangel på backup.
Manglende overvågning medfører naturligvis masser af tab af data, hackede data, webshop og websteder som er nede samt lang ventetid på at få sitet i gang igen, mens vi slipper af med hackere. Derfor er det vigtigt, at man konstant er opdateret indenfor de seneste sikkerheds- og overvågningsstandarder.
4. Det er vigtigt at være godt understøttet af det team, der administrerer systemerne (typisk DevOps)
Dette bliver meget vigtigt, når systemet bliver mere komplekst og har mange brugere. At have det rigtige team til at opdatere, sikre og dokumentere systemet er en nøgle til systemets langsigtede stabilitet og succes – set fra et teknisk synspunkt. Det er her, systemer der vedligeholdes af en intern IT-person eller en freelancer, begynder at smuldre. Og når en person siger op, eller freelanceren har travlt kan spørgsmål og opgaver let begynde at hobe sig op. Hos Twentyfour har vi vores eget DevOps-team, der er ivrige efter at hjælpe vores kunder med at vedligeholde løsningerne bedst muligt og undgå en masse potentielle problemer. Det er vigtigt at have et godt team for at kunne nå fælles mål og resultater.
5. Systemet skal være veldokumenteret
Uanset om systemet er udviklet internt, med en freelancer eller gennem et bureau kommer man langt med en god dokumentation (dvs. at systemet er understøttet af saglig og pålidelig dokumentation). En god dokumentation kan hjælpe med at løse problemerne hurtigere og flytte systemet hurtigere fra én server til en anden.
Det er desuden også med til at undgå spildtid og høje omkostninger, da det vil kræve mindre tid at gøre systemet bekendt. Det er tilmed vigtigt at forstå, hvorfor systemet blev bygget til at begynde med! Så hvad var formålet, hvad var det beregnet til at gøre, og hvad ver det ikke beregnet til at gøre.
Hos Twentyfour bruger vi f.eks. et Design Document til at dokumentere “Designet” bag systemet. Her fremgår systemets formål, krav, tekniske specifikationer og hvorfor visse løsninger i systemet er blevet implementeret. Dette hjælper os internt, det hjælper vores klient, og i tilfælde af at vi samarbejder med et andet bureau, der har brug for en smule information, er vi i stand til at levere det hurtigt.
Lad os lige opsummere en gang…
Der er tydeligvis mange fordele ved vedligeholdelse af systemer og websites – internt såvel som eksternt. Lad os opsummere fordelene nedenfor:
- Vedligeholdelsen er med til at forlænge levetiden af dine nuværende systemer.
- Det kan være med til at holde hackere væk samt undgå, at systemet lukker ned.
- Du giver dine kunder det bedste indtryk ved at være fuldt opdateret på alle dine systemer.
- Det er essentielt for virksomheder at holde sig opdaterede på de nyeste teknologiske versioner for at kunne placere sig fordelagtigt på markedet i forhold til deres konkurrenter.
Hvis du ønsker at have tryghed i, at dine systemer kører optimalt, så skal du være mere end velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak, så tager vi den derfra. Vores drift- og hosting aftaler sikrer, at dine digitale systemer og websites kører 24/7. Dette gør, at du altid vil kunne give dine kunder den bedste oplevelse.
Hos Twentyfour vil vi rigtig gerne hjælpe dig med vedligeholdelsen af dine systemer
I Twentyfour ønsker vi at have kontrol over vores klienters vedligeholdelse, så vi på bedste mulige måde kan hjælpe dem i alle aspekter af vedligeholdelsesaftalen. Vores vedligeholdelsesaftale sikrer, at vi bliver en IT-samarbejdspartner, der gør, at alle forretningskritiske og ikke-kritiske behov er opfyldt. Det vil sige, hvis noget skulle gå galt, er det vores job at fikse det. Vi sørger for at advare vores klienter, når adgangskoderne ikke er sikre, og hvornår de skal ændre administratorpanellinks til tilpassede links, som en webrobot ikke kan finde. Vi overvåger systemerne døgnet rundt og foretager konstante sikkerhedskopier for at undgå potentielle problemer. Vores team sidder altid klar, og hos os deler man ansvaret for resultater, og ens individuelle success er lig med teamets success.