fb-head-tag-img

Forretningsverdenens Batman

Hvordan finder man virksomhedens ‘why’?

I Twentyfour er vi begyndt at diskutere den bedste måde at formulere, hvad vi gør, og hvorfor vi gør det.

Det er lettere sagt end gjort.

Helt ærligt så synes jeg, at de fleste mission statements, eller virksomhedens ‘why’, er ret fjollede. Nogle gange – undskyld mit franske – rent og skær bullshit.

Jeg ved godt, at det er ret vovet – og måske endda modsigende – i og med, at jeg lige nu er gang i med de første sætninger af et blog post, der kommer til at skitsere vores mission.

Og selvom jeg mener ovenstående, så mener jeg også helt oprigtigt, at reflekterende og proaktiv omtanke er den vej, man skal gå (lyder det som bullshit? Jeg beklager – jeg prøver at være oprigtig, så bliv mege gerne hængende lidt længere).

Lige siden det gik op for mig, at Twentyfour rent faktisk er en virksomhed med reelle medarbejdere, reelle skriverborde, reel omsætning, reelle problemer og endda visitkort (ja, dem fik vi lavet dengang, jeg synes, det var vigtigt), har jeg været usikker på, hvorfor jeg laver det, jeg laver.

Hvorfor arbejder jeg? Hvorfor er der nogen i Twentyfour, der arbejder?

Twentyfour blev ikke grundlagt på en eller anden gennemtænkt plan. Det var heller ikke ved et tilfælde. Jeg startede bare med at gøre ting.

Et eller andet sted hen af vejen opdagede jeg, at det ikke længere bare var mig, der gjorde ting, men en reel forretning. Det var der, jeg begyndte at spekulere over “why’et”.

Jeg fandt aldrig en sej sætning såsom “Changing diabetes” (jeg har set det utallige gange, når jeg, på mine ture rundt om søerne i København, løber forbi en, der arbejder for Novo Nordisk). Jeg ville elske at have sådan et sejt, “sleek” slogan til Twentyfour. Måske “Changing websites” eller “Making the world a better place, one website at a time”.

Jeg synes rent faktisk, at Novo Nordisk er en utroligt imponerende virksomhed, og jeg synes virkelig, at de har ‘nailet‘ deres kommunikation med det her 2-word-payoff, men jeg har også fundet ud af, at Twentyfour ikke er Novo Nordisk.

Så hvordan håndterer man det? Hvis man ikke direkte arbejder på at løse et eller andet presserende problem i verden – hvorfor så overhovedet gøre det?

Jeg er nået frem til den konklusion, at der ikke er noget galt med at nyde sit arbejde for, hvad det er.

I Twentyfour går vi på arbejde hver dag for at løse problemer og bygge seje digitale ting.

Jeg har elsket digitale ting, siden jeg var barn, og jeg tror jeg, at jeg vil blive ved med, til jeg dør.

Jeg synes så faktisk også, at jeg er ret god til det. Og det er mine kollegaer i Twentyfour også. Vi løser reelle problemer hver dag, og vi gør andre virksomheder bedre til det, der gør – ved at være gode til det, vi gør.

Vi er ikke i centrum, og vi vinder ikke priser eller Nobel priser, men vi tjener dem, der gør. Vi arbejder i skyggerne, således at alle andre kan gøre det, de gør bedst.

Så.. Vi er mere eller mindre forretningverdens Batman.

Hvor sejt er det ikke lige?

Anyways – hvis du har læst med så langt, så vil jeg gerne takke dig. Jeg startede mit blog post med at udskamme ‘bullshit why’s‘ og andet ‘corporate’ lort – og nu kalder jeg os forretningsverdens Batman.

Nu vil jeg komme tilbage til lidt reel snak. Jeg undskylder for metaforen. I og med du har læst med så langt, så kender du nu min tankegang i takt med, at jeg har forsøgt at finde ud af vores mission her i Twentyfour.

Vi lavede her for nyligt et helt nyt ledelsesteam, og det her nye team har i noget tid nu snakket om vores mission.

Vi besluttede os for bare at kalde det for en mission – og helt ignorere sondringen mellem mission, vision, strategi og lignende. Vi ser det ikke rigtigt som hjælpsomt, så vi har bare lavet 1 mission statement – og ikke mere end det.

Here goes.

Vores mission (med mine fantastiske kommentarer i parentes).

Mission Statement

Vi løser problemer for vores kunder ved at udvikle, integrere og vedligeholde komplekse systemer og websites. (Det står tilmeld lige på forsiden af vores website!)

Det gør vi ved at give vores team de redskaber, udfordringer og kollegaer, de har brug for, for at løse interessante problemer og nye deres day-to-day med så lidt unødvendig stress som muligt, samtidig med at vi vækster vores forretningsområder og overgår til primært at køre på tilbagevendende indtjening. (Ret sejt, ikke?).

På den måde kan vi arbejde på bedste vis med de kunder, projekter og produkter, der er det rette match. (So ja, det betyder, at vi gerne vil vælge, hvem vil arbejder med!).

Det er det. Det er vores mission. Læs den gerne igen, hvis det ikke giver mening.

Nedenfor har vi brudt vores mission ned i punktform til de af jer, der foretrækker en tekstform, der er nem at scanne.

Fokusområderne

Hvis vores mission virker lidt for fluffy, kan du læse med her, hvor vi brudt den ned i 5 specifikke punkter:

1: Vi drømmer om at kunne køre en software virksomhed med de mest interessante kunder, opgaver og det bedste team i verden

2: Flytte vores virksomhed til primært at køre på tilbagevendende indtjening, så vi kan arbejde med de rette kunder, projekter og produkter.

3: Give de, der arbejder i Twentyfour, de redskaber, udfordringer og kolleger, de har brug for, for at kunne løse interessante problemer og nyde deres day-to-day med så lidt stress som muligt.

4: Vedligeholde vores markedsandel i vores eksisterende projektbaseret forretning og øge kvaliteten af det, vi leverer.

5: Vækste vores forretning ved at sælge projekter (typisk websites, webshops og forskellige komplekse systemer), produkter, hosting, vedligeholdelse og integrationer.