fb-head-tag-img

Det Gode Købmandskab – anno 2021

Købmanden har spillet en central rolle for vores samfund gennem tusindvis af år. Købmanden har igennem tiden været den lokale forretningsdrivende, som formidlede varer mellem grossister og kunder. Historisk set har det gode købmandskab bl.a. været forbundet med købmanden henne på hjørnet, hvor den ærlige handel og den gode service var afgørende for købmandens overlevelse, eftersom hans kunder udelukkende kom fra oplandet og købmanden var dybt afhængig af kundernes loyalitet og tilbagevenden. Men lokalsamfundet har været gensidig afhængig af købmanden, da han var blandt dem, der havde likviditet til at have et varelager og forsyne by og opland med nødvendige varer fra nær og fjern.

I dag er handlen med varer og services langt mere vidtrækkende og geografien sætter ikke begrænsningen for at bedrive et godt købmandskab. Tværtimod, den hastigt voksende globalisering stiller om muligt endnu større krav til at gøre det godt og rigtigt for at vinde kundernes gunst og loyalitet. 

Ikke en videnskab, men et menneskeligt talent 

Det gode købmandskab er ikke en videnskab, hvis du spørger os her i Twentyfour. Det er en kunnen og et menneskeligt talent, som nogle mestrer særligt godt. Jeg vil betegne det gode købmandskab i dag, som et værdi- og relationsskabende fænomen i lige så høj grad som et handels-fænomen. I min opfattelse af det gode købmandskab anno 2021, ligger der en høj grad af troværdighed,service og loyalitetsopbygning, idet kunderne bevæger sig på et globalt marked med et utal af muligheder; et marked som er hurtigt omskifteligt og under konstant konkurrence.

Værdiskabelse, kunderelationer og profit 

Hvem er det gode købmandskab godt for? For købmanden? for kunderne? for samfundet? I et kommercielt perspektiv vil man nok sige købmanden, da det det er ham, der høster profitoptimeringen. Men når man kigger på værdiskabelsen i et godt købmandskab i dag, er vores overbevisning, at det ligger i formå at skabe en oplevet værdi for kunden, hvad end det er via et konkret produkt eller en service, og samtidig køre en god forretning og tjene penge.

Men værdiskabelse er vel en dynamisk og subjektiv størrelse? Så hvordan imødekommer man dette samtidig med, at man driver en god forretning? Det er blandt  nogle af de elementer, vi stiller skarpt på i vores event-serie om det gode købmandskab. Vi lægger ud med købmandskabet anno 2021, men kigger stærkt ind i 2022 også med fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rører sig blandt de dygtigste forretningsdrivende derude.

Vil du med en tur i den varme stol – eller har du en spændende vinkel på købmandskabet?

Hvad mener du, udgør det gode købmandskab anno 2021? Lad os gerne høre dine overvejelser og tanker omkring det, næste gang du lægger en vare i din indkøbskurv; fysisk eller digitalt.
I Twentyfour holder vi os konstant på tæerne og bliver klogere på at generere en god forretning for vores kunder, da vi konstant deler viden med de skarpeste hoveder på markedet.

Lyt med når vi igen, på den anden side af sommerferien, inviterer knalddygtige, innovative og  succesfulde købmænd anno 2021 i den varme stol til en snak om den gode forretning, kunderejsen- og oplevelsen, digitalisering og meget mere. Stay tuned!

Har du spørgsmål, gode idéer eller har du lyst til at være én af dem i den varme stol, kan du altid fange mig på Ras@twentyfour.dk

Købmandskab anno 2021 – allerede afholdte begivenheder:

#1 Luksusbaby.dk i den varme stol

Vi har haft fornøjelsen af at have Morten Grabowski Kjær, Indehaver af Luksusbaby.dk i den varme stol. Hør interviewet med Morten, hvor han bl.a. fortæller om, hvordan han og hans kone & medindehaver, Ann-Louise, har formået at skalere deres forretning fra en to-personers virksomhed tilbage i 2014 til en millionforretning med et overskud på over 10 millioner sidste år.

Og dette endda ved at håndholde kundeservicen ned til den mindste detalje i form af håndskrevne kort (som de bruger rundt regnet 1 million kr. på om året i lønudgifter på at opretholde) til samtlige kundeopkald, der bliver personligt håndteret med Morten, som sidste led i telefonkæden.

Intet i opbygningen af deres forretning har været hverken datadrevet, det har været baseret på den gode fornemmelse for forretning, for varer og trends, for mennesker og for essensen i at være en god købmand. Jeg er ganske enig, når Morten udtaler, at han tror på, at det gode købmandskab baserer sig på tilgængelighed og troværdighed.

Se eventet her: