fb-head-tag-img

Projektmodellen hos Twentyfour

Kære læser, denne blog er for 2013 og sandsynligvis ikke retvisende længere.

Vi følger naturligvis en meget specifik projektmodel når vi kører projekter for vores kunder og samarbejdspartnere her i biksen. Vi er inspireret af flere forskellige modeller – bl.a. PRINCE2, SCRUM, gammeldaws vandfald og noget Larman-baseret Agile Software Development.

OBS: Jeg har skrevet lidt tanker om hvorfor vi har styr på lo***t. Læs det gerne!

Vores projektmodel

Vi har lavet en model som følger 3 overordnede steps i et projekt.

  1. Afklaring
  2. Udvikling
  3. Aflevering

1: Afklaring

I afklaringsfasen er det idéen at vi skal finde ud af hvad Twentyfour skal levere. Vi foretrækker en beskrivelse af projektet samt evt. dokumentation for opgaven. Typisk vil vi gerne have designs (i Photoshop) og forklaringer i f.eks. PDF eller som et lag i Photoshop. Vi har skrevet en artikel om dette på bloggen. Tjek 5 ting du skal tænke over når du bestiller et webprojekt.

Afklaringsfasen kan være alt fra en kort beskrivelse på e-mail til en workshop over flere dage. Størrelsen på afklaringsfasen afhænger af størrelsen på dit projekt. Det er dog super vigtigt at der bruges energi på forventningsafstemning i afklaringsfasen.

OBS: Hvis det allerede nu er blevet for teknisk, så fortvivl ikke. Vi skal nok hjælpe igennem hele processen!

2: Udvikling

Udviklingsfasen er iterativ. Det betyder at vi typisk inddeler udviklingen i flere milestones eller delprojekter om man vil. Det er en god idé at holde kompleksiteten i et projekt så lav som muligt, så derfor anbefaler vi altid at man inddeler sit projekt i flere milestones fremfor blot ét kæmpe projekt. Dette afhænger naturligvis af projektets størrelse.

Ved meget store projekter (på flere måneder eller år) er det i særdeleshed vigtigt at man bruger energi på at nedbryde projektet i overskuelige bidder. Ellers kan selv et relativt simpelt projekt ende som Amanda. (Læs: Meget skidt!)

Vi lægger meget stor vægt på kvalitetstjek (QA) i vores udvikling. Derfor er udviklingsfasen opdelt på følgende måde.

  1. Udvikling
  2. Kvalitetssikring
  3. Rettelser baseret på kvalitetssikring
  4. Kundegennemgang
  5. Rettelser baseret på kundegennemgang
  6. Færdig

I “Kvalitetssikring” vil vi gennemgå det udviklede i fællesskab hos Twentyfour. Der vil typisk være en gennemgang af den ansvarlige projektleder, en udvikler og 1-2 medarbejdere som ikke har været involveret i projektet. På den måde sikrer vi at der stilles en masse spørgsmål til projektet og udviklingen som ofte giver anledning til tanker der ikke tidligere har været tænkt. Det betyder at vi gerne opdager nye elementer af projektet og finder evt. fejl hurtigt.

OBS: Vigtig pointe her! Det er meget sjældent at et projekt er tænkt 100% igennem inden vi går i gang. Når man laver udvikling af nye ting er det svært at forudse alle mulige udfald af projektet så derfor oplever vi meget ofte nye løsninger og nye idéer så snart projektet begynder.

I “Kundegennemgang” er det vores samarbejdspartner eller kunde der gennemgår projektet. Her er det vigtigt at understrege at det må forventes at der er fejl og mangler i projektet. Vi gør alt hvad vi kan for at fjerne så mange fejl som muligt, men vi kommer først helt tæt på målet når kunden/samarbejdspartneren har haft en chance for også at se tingene igennem.

Efter gennemgangen vil vi rette til igen, og projektet skulle gerne være færdigt her!

3: Aflevering

Når udvikling inkl. rettelser er afsluttet afleverer vi projektet. Det betyder at champagnen og de sjove briller skal findes frem så festen kan begynde. Vi tror på lange relationer med vores kunder, så vi plejer gerne at bruge energi på en debriefing med ris/ros og forslag til hvordan næste projekt kan gøres endnu bedre.

Skal vi i gang med et projekt eller har du spørgsmål?

Skriv til mig på kt@twentyfour.dk!