fb-head-tag-img

Guide til simpel søgemaskineoptimering

Det er ingen hemmelighed at html24 fokuserer på fantastisk HTML og CSS. Ja faktisk så meget at vores officielle mål er at være Skandinaviens førende leverandør af HTML. Da vi fokuserer udelukkende på vedvarende relationer til vores kunder, og gør vores bedste for altid at kunne rådgive om HTML/CSS og eventuelle implementeringer i CMS, sker det dog jævnligt at et projekt involverer søgemaskineoptimering. Af hensynt til vores kunder og samarbejdspartnere har vi skrevet denne guide til simpel søgemaskineoptimering.

Elementer i simpel søgemaskineoptimering

Denne guide er skrevet som en række elementer eller tiltag, som bør indgå i en god omgang søgemaskineoptimering. Guiden er forestillet som en slags tjekliste/huskeliste over hvad der kan gøres når man skal lave søgemaskineoptimering.

1: Semantisk kode

Sørg for at kod dit eller din kundes website ordentligt. Det betyder at indhold skal placeres i den rigtige markup. Følgende punkter gælder her.

  • Menuer som lister
  • Lister i ul/ol og li-tags
  • Tekstafsnit i p-tags
  • Én overskrift af typen h1 på hver side
  • Flere h2’ere, h3’ere osv.
  • Ting der skal fremhæves i en tekst markeres med em- eller strong-tags

2: Skriv det rigtige på dit site

Sørg for at titlen på dit site (title-tagget) og beskrivelsen (description-tagget) indeholder den sætning du vil optimere dit website til. Både fordi det vil hjælpe din ranking på Google, Bing og alle de andre søgemaskiner, men også fordi folk har en tendens til at klikke på links i Google hvor det man leder efter går igen i titlen og/eller beskrivelsen. Det er i øvrigt en god idé at din beskrivelse indeholder en call to action.

Selve indholdet på din side bør afspejle det du gerne vil optimere siden til. H1-tagget kan med fordel indeholde din primære søgesætning og dine h2-tags kan være variationer. Det er dog en god idé at det ikke går ud over læsbarheden på dit website.

3: Linkbuilding

Sørg for at få links til dit site. Jo flere relevante links des bedre. Det er derfor en god idé at være aktiv på fora, i sociale medier og andre steder hvor du kan få links til dit site. Linksne skal helst være relevante for dit emne. Det er typisk nemmere at få links fra andre sites, hvis dit indhold er værd at linke til, så sørg for at have spændende indhold som andre kan bruge.

4: Brug kun én URL

Sørg for at dit website ikke kører på flere URL’er. Mange websites reagerer uanset om man tilføjer www eller skriver domænenavnet uden. Et website bør kun, af hensyn til søgemaskineoptimering, reagere på en af disse adresser. På html24.dk har vi valgt at reagere på www.html24.dk. Skriver man adressen uden www vil man blive viderestillet.