fb-head-tag-img

3 vigtige punkter om stemmesøgning og hvordan det kan påvirke din virksomhed

Det var på ingen måde en nem opgave at finde informationer på internettet i de “gode gamle dage”. Dengang var det en forventning, at du vidste nøjagtigt hvilken hjemmeside og hvilket emne, du søgte efter. Men i dag kan du nærmest finde alle oplysninger ekstremt hurtigt.

Efterhånden som teknologien gradvist udvikler sig, stilles der nye måder til at grave informationer til rådighed for os.

Stemmesøgning er fremtidens søgemetode

Stemmesøgning er ikke et nyt fænomen, men vi taler mere og mere om det, fordi stemmestyringssystemerne er blevet bedre. Faktisk blev vi allerede i 2002 introduceret til Google stemmeassistent, hvor Google brugte flere år på at teste og udvikle forskellige stemmeassistenter. 

Vi kender nok alle til “Hey Siri” eller “Hey Google”. Med en simpel stemmekommando kan du finde informationer omkring vejret, afspille en sang fra Spotify, finde åbningstider på en bestemt restaurant m.m.

Udviklingen af stemmesøgningen i de sidste par år har betydet, at vi meget snart har muligheden for at bytte tekstsøgninger ud med stemmesøgninger – både via mobilen, via computeren og via Home Assistants som bl.a. Apples HomePod/Siri, Amazons Echo/Alexa, Microsofts Cortana, Google Home/Assistant Voice Search eller Alibabas Tmall Genie. 

I USA har de fået lavet en masse undersøgelser om stemmesøgning; både omkring hvornår, hvor ofte, hvorfor og hvad folk bruger stemmesøgninger til. Selv Google, som fik introduceret emnet i 2002, er stadig i gang med at udvikle og teste deres stemmeassistent, da de spår en lys fremtid for stemmesøgning. 

Stemmesøgning versus tekstsøgning

Dengang Siri blev introduceret i 2011, kunne man ikke altid regne med, at hun ville forstå os. Det var meget nødvendigt at tale langsomt og tydeligt, for at der bare var lille en chance for, at hun fandt frem til det mest relevante svar. 

I dag er udviklingen blevet markant bedre. De virtuelle assistenters kunstige intelligens kan forstå mere komplicerede kommandoer, hvilket har gjort tekstsøgning til en meget langsommere proces.

Et eksempel kunne være, når du skal på ferie. Når du står og mangler svaret på, hvad der kunne være sjovt at lave og se i London, så vil du formentligt følge 5 steps:

  1. Hive din mobil eller computer frem
  2. Åbne din webbrowser
  3. Gå ind på Google 
  4. Lave en søgning 
  5. Sortere i søgninger

Det er en lang proces, som vi alle sammen kan relatere til. Denne proces bliver forkortet med hele tre trin, når du laver en stemmesøgning. Du skal blot hive din mobil frem og tale til den. 

Det lyder måske en smule mærkeligt, at man ‘bare skal tale til sin mobil’. Men hvis du ikke er født med en smartphone i hånden, lød det også mærkeligt, at vi ‘bare skulle trykke på en skærm’ i stedet for at trykke på tasterne på vores Nokia eller Sony Ericsson mobiltelefon.

Med stemmesøgning kommer der til at være en meget hurtigere måde at komme fra A til B. Du spørger din assistent, som på ganske kort tid henter data ned fra diverse hjemmesider og bagefter præsenterer svaret for dig. Du slipper dermed for at lede gennem adskillige Google resultater. Det gør din digitale assistent nemlig for dig.

Hvordan kommer stemmesøgningen til at påvirke den traditionelle tekstsøgning? 

Det er ikke til at spå om, hvad fremtiden vil bringe os. Google har de seneste år investeret en masse på stemmesøgning og Rich Snippets & Info Boxes, hvilket har forårsaget dette søgemaskineoptimeringsdrama. De konstante stemmesøgningsoptimeringer fra Google tyder på, at søgemaskineoptimering ved tekstsøgning vil få mindre betydning i fremtidens søgeresultater – hvorimod stemmesøgning vil blive den nye måde at finde de fleste informationer på. 

Søgeord vil blive til sætninger og hele formuleringer fremfor at være kortfattede og præcise, som vi kender det i dag. Formålet med stemmesøgning er, (som beskrevet tidligere) at det skal være hurtigere, nemmere og mere praktisk.  

Vi har derfor analyseret os frem til 3 punkter, som er vigtige at fokusere på, når du skal optimere din søgemaskineoptimering til stemmesøgning:

  1. Ord og sætninger – en væsentlig faktor i jeres søgemaskineoptimering

De fleste mennesker taler ikke på samme måde, som de skriver. Stemmesøgninger bliver derfor ofte både længere og mere specifikke, end de ellers har været tidligere. Det betyder, at du skal sørge for, at dit indhold kommer til at give korte, men meget præcise, svar på brugernes og de eventuelle kunders spørgsmål til dit produkt eller service.

Hvis vi tager fat i det tidligere eksempel om, hvad der kunne være sjovt at lave og se i London. Her vil en bruger måske skrive “attraktioner i London”, hvilket giver søgemaskinen praktisk talt intet, når det kommer til intention. Men hvis en bruger skulle indikere et specifikt formål med deres søgning, såsom “hvor kan jeg bedst opleve den engelske musikkultur i London?”, ville hans eller hendes intention komme klart igennem. 

For marketingfolk hjælper disse naturlige sprogforespørgsler dem med at tjene disse mennesker på en mere passende måde.

  1. Tænk ikke kun i søgeord – men også på emner

Hvis du er en virksomhed, som er inde i oplevelses- og turismebranchen, så skal du tænke på alle de emner, som brugerne måtte have inden for din branche. 

  1. Tænk lokalt

Mange mennesker bruger stemmesøgning, når de leder efter noget, lige der hvor de er. Måske en specifik butik, en specifik attraktion, som kun vil være der på dagen, eller måske noget helt andet. Du skal derfor medtænke lokal søgemaskineoptimering, når du søgeoptimerer dit websted til stemmesøgningen.