fb-head-tag-img

Huskeliste til webdesign

I html24 er vi dagligt i kontakt med flere af Danmarks rigtige store reklame- og webbureauer, som vi har et tæt samarbejde med. Vi leverer html til deres designs. Da vi sætter en ære i at have en god relation til vores samarbejdspartnere og kunder, diskuterer vi jævnligt emner som tilgængelighed, usability, SEO, online markedsføring og andet relateret til webudvikling. En af de ting vi i html24 slet ikke beskæftiger os med er grafisk design af websites. Jeg ville selv ønske jeg var god til at “tegne” websites og i øvrigt lave spændende farvekombinationer og finde de rigtige billeder – men det er jeg ikke. Til gengæld har jeg en holdning til hvad der skal være på sådan et website. Her er min tjekliste over ting man altid bør huske når man laver det grafiske design til et website. Der tilføjes løbende punkter til tjeklisten.

1: Call to action

Hvad skal din bruger gøre på dit website? Sørg for at tænke over præcis hvilke handlinger en besøgende på dit website skal foretage sig, og optimér designet derefter. Hvis du designer en webshop er det eksempelvis ofte en god idé at have en stor “Gå til kassen” knap eller evt. et kæmpe tilbud på præcis det din bruger sandsynligvis er der for at købe.

2: Ingen wall of text

Hvis du har meget lange tekster på dit website bliver det svært at danne overblik og du øger chancen for at en bruger vil forlade websitet uden at foretage den handling du ønsker. Når man som bruger ser en forhindring (Som en meget lang tekst på eksempelvis forsiden af dit website kan være) vil man have en tendens til at finde en løsning med færre forhindringer (Læs: En anden leverandør/Et andet website).

3: Giv din bruger svaret på hans spørgsmål

Hvis din bruger er på dit website for at lede efter billige sko, skal du sørge for at have lige præcis billige sko som det første brugeren ser. Det samme gør sig gældende i alle andre brancher.

4: Kontaktinformation på alle sider

Mange leder efter telefonnummer eller adresse når de besøger et website. Sørg for altid at have det på alle sider. En god idé er at have det både i toppen og bunden af siden. Typisk bør man som minimum have det i bunden af siden.

5: Begræns dig selv

Begræns antallet af muligheder din bruger har. Fokusér på det vigtigste en bruger kan gøre for at få den værdi han/hun søger (og for at du kan få præcis det ud af dit website som du ønsker!). En god idé i den sammenhæng er at have få menupunkter. I en dropdown-menu med mange punkter kan man nemt forvirre sin bruger og give alt for mange valgmuligheder.

6: Gør det lækkert!

Sørg for at dit design ser professionelt og lækkert ud. Hyr en ordentlig designer og brug billeder og farver som giver et godt indtryk. Folk vil meget hellere være på dit site, hvis det også ser pænt ud.

Hvad skal man ellers huske når man udvikler web?

Der er mange andre ting man bør huske når man udvikler et website. F.eks. bør man altid udvikle sitet så det er tilgængeligt på forskellige platforme. Man bør kode semantisk korrekt HTML, huske at lave brugertests, og meget andet. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du arbejder med web, og leder efter en underleverandør til HTML/CSS som også kan sparre gennem hele projektforløbet.